Laadinfrastructuur

De Nederlandse laadinfrastructuur voor de levering van elektrische energie is van hoge kwaliteit en presteert uitstekend. De infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) is goed georganiseerd. Private en publieke partijen hebben een open en concurrerend marktmodel gecreëerd voor de ontwikkeling van de EV-laadinfrastructuur. Nederland heeft nationale afspraken gemaakt over interoperabiliteit, die overeenkomen met Europese normen. Veel laadsystemen die in Nederland in gebruik zijn, zijn sinds begin 2011 interoperabel. Sindsdien is het aantal openbare oplaadpunten gegroeid tot meer dan 110.000 eind november 2022.

Lagere kosten

Een voor deze prestatie belangrijke organisatie is de Stichting Kennisplatform Nationale Laadinfrastructuur (NKL). Het doel van het NKL is om via gezamenlijke projecten de kosten van publieke infrastructuur voor alle belanghebbenden te verlagen. Daartoe werkt de stichting aan het optimaliseren van het installatieproces, waarbij distributienetbeheerder, laadpunt exploitant en gemeente betrokken zijn.

Laadinfrastructuur

Snelladen

Ook langs de Nederlandse snelwegen wordt een netwerk van snellaadstations uitgerold. Veel regionale overheden, steden en bedrijven bieden nu EV-snelladers aan op parkeerplaatsen. Nederland heeft gekozen voor snelladen als noodzakelijke optie om de laadinfrastructuur van het land te voltooien. Tegen eind november 2022 zijn in heel Nederland bijna 3.250 snellaadpunten beschikbaar.

Laadinfrastructuur

Aanzienlijke groei

In navolging van de EV-trend is het aantal laadstations aanzienlijk gegroeid. Naast een aantal openbare en semi-openbare laadstations die goed te monitoren zijn, zijn er ook particuliere laadpalen. Het aantal private laadstations is gegroeid van ongeveer 63.000 eind 2016 naar ruim 335.000 eind november 2022. In totaal is de Nederlandse EV-laadinfrastructuur de afgelopen jaren fors gegroeid.

Nationale laadinfrastructuur agenda

Volgens het Nederlandse Klimaatakkoord moeten alle nieuwe personenauto’s in 2030 emissievrij zijn. Naar verwachting telt Nederland meer dan 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen. Daar komen elektrische bussen, bestelwagens, vrachtwagens, binnenvaartschepen en lichte elektrische voertuigen bij. Nederland heeft een van de meest dichte laag netwerken ter wereld en is Europees koploper op het gebied van elektrisch rijden. Nederland streeft ernaar deze positie te behouden en uit te breiden voor alle elektrische mobiliteit. Om een groeiend aantal elektrische voertuigen van elektriciteit te voorzien, moet de beschikbaarheid van oplaadlocaties navenant toenemen. De Nederlandse Nationale Laadinfrastructuur Agenda werkt eraan om aan deze vraag te voldoen.

https://www.connectedkerb.com/nl/

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *